dinsdag, januari 17, 2006

testing de nieuwe Internet Explorer 7 Alpha

Van een van mijn collega’s in de US kreeg ik de nieuwe Internet Explorer 7.0 Apha versie doorgestuurd om eens te kijken hoe de RSS, of Webfeeds zoals Microsoft ze noemt, functionaliteiten worden weergegeven. Nieuwsgierig als ik ben heb ik natuurlijk het hele product uit elkaar geplozen. Er stond wel een waarschuwing bij: Make sure that you set a restore point, remember this is an Alpha product. It significantly slowed down my system. Na het instaleren van 50 MB windows updates, was mijn machine klaar om de testrit te maken. Eerste indruk: Looks a lot like Firefox! Tweede indruk: het jasje is alleen veranderd, wat is er nog meer toegevoegd? Na wat intensiever surfen op het web, krijg ik eindelijk wel door wat er allemaal toch is toegevoegd. Er opent opeens een pop-up, waarin ik moet aangeven of ik mijn automatische Phishing filter aan wil zetten. Kijk daar hou ik nu van. Werkende bij een bedrijf dat als target nummer een te boek staat, vind ik het prima dat de Internet & software industrie nu de handen in een slaat om deze praktijken uit te bannen. Voor RSS heeft de nieuwe IE een aparte knop bovenin. Hier kan je een lijst krijgen van alle feeds waar je op geabonneerd bent. Nog een voordeel is dat de feeds meteen leesbaar zijn. Je klikt op een sitefeed, en je krijgt een helder overzicht van de feed in de vorm van een Bloglines Look & Feel. De feeds kunnen gerangschikt worden in mappen. Just like bookmarks! Tevens kan er binnen de feed een aanpassing gemaakt worden op basis van variabelen die meegegeven worden aan de feed. Vb. Bij Marktplaats kan er gesorteerd worden op datum of titel. Bij Dutchcowboys kan er gesorteerd worden op Datum, titel of auteur. Tevens zit er een zoekbox ingebouwd, waardoor er gemakkelijk binnen de feeds van de site gezocht kan worden. Links bovenin zit de Links Explorer knop. Deze geeft toegang tot je Favorieten, je feeds en je historie. Bij deze historie kan er gesorteerd worden op datum, op meest bezocht, op site en op volgorde van bezoek vandaag! Tevens kan er met een snelfunctie een feed of site toegevoegd worden aan de lijst van favorieten. Al deze informatie kan gemakkelijk geëxporteerd worden naar andere applicaties. Cookies, favorieten en feeds kunnen zo gemakkelijk in een map op je computer opgeslagen worden zodat je deze kan meenemen naar andere computers. De zoekbox rechts bovenin heeft als default MSN search geinstaleerd. Maar deze versie van IE geeft de gebruker ook de mogelijikheid om de zoekmachine in de default aan te passen. Wanneer je kiest voor Get search provider, opent zich een nieuwe browser, zodat er gekozen kan worden uit een viertal zoekmachines; AOL, Ask Jeeves, MSN en Yahoo. Grote afwezige hier is Google. Over het algemeen ben ik vrij positief over deze versie van IE. Als vaste gebruiker van Firefox zie ik echter nog niet een directe reden om over te stappen. Wellicht als het hele platform iets stabieler is, en officieel uitgegeven wordt, dat na meer gebruik de voordelen zichtbaar worden.